K I S E O N I K


A Broj
Naziv   K I S E O N I K
     
Latinski naziv   oxygenium
     
Osobine    
     
Atomska masa   15,9994
     
Agregatno stanje   gasovito
     
Temperatura topljenja   -222,8 °C
     
Temperatura ključanja   -182,97 °C
     
Boja   bezbojan
     
Informacije o otkriću    
     
Pronalazač   Joseph Priestley
    1774
    Engleska/Švedska
     

Osobine kiseonika

   
     

Pod normalnim uslovima je u gasovitom agregatnom stanju. Neophodan za opstanak živih bića. Snažan oksidans. U tečno stanje prelazi na -183°C (1.013 bara) podržava gorenje, bez boje, ukusa i mirisa. Kiseonik u čistom obliku se javlja u vidu molekula O2 i ozona O3.

     

Primena

   
     

- U procesima sagorevanja radi postizanja viših temperatura.

     

- U metaloprerađivačkoj industriji i metalurgiji za sečenje i zavarivanje, za intenziviranje tehnoloških procesa.

     

- U industriji nemetala za postizanje viših temperatura.

     

- U hemijskoj industriji za proizvodnju sintenznih gasova, u pirolitičkim procesima ...

     

- U ostalim primenama (medicina, biološke nauke, prehrambena industrija, naučnotehnička istraživanja).

     
Postupak sa gasom    
     

Upotreba kiseonika pod pritiskom i upotreba tečnog kiseonika podležu posebnim propisima i merama zaštite.

     

Nije dozvoljen kontakt kiseonika sa organskim materijalima. Za tečni kiseonik se preporučuje austenitni čelici, aluminijum i legure, bakar i legure. Dozvoljena upotreba fluornih polimera (teflon). Za gasoviti kiseonik je pod određenim uslovima dozvoljena primena ugljeničnih lako legiranih čelika i legura bakra i aluminijuma.

     
Način dobijanja i distribucije
     

U industriji se dobija rektifikacijom tečnog vazduha na temperaturi ispod -185°C

     

Najčešće se isporučuje u čeličnim sudovima - bocama, pod pritiskom od 150 bara. Boce su pojedinačne ili u baterijama - paletama sa zajedničkim ventilom za punjenje i pražnjenje, u baterijama sudova - boca trajno ugrađenim na transportno vozilo ili u tečnom agregatnom stanju specijalnim transportnim vozilima do rezervoara korisnika kiseonika.

     

 

Коментари

Популарни постови са овог блога

H L O R

B E R I L I J U M

F L U O R